CHOKLADFONDUE

Mummagumma, eftersom det är fredagkväll och hemmakväll som gäller för mig idag (som vanligt) så blir det lite extra mummamat idag! dessutom kommer min Far ända in i baljan hem idag också (vart på jobb) och då tyckte ja att vi kunde slå till på chokladfondue :D  Fick en megasöt liten fondueskål på ställning med pinnar till i julklapp utav underbara duden Soffan (bergden.blogg.se, måste skriva bloggadressen såhär för länkfunktionen funkar ju inte!!!!!!!!!)  i julklapp!! Ikväll måste jag dock använda en vanlig gryta/skål för den jag fick utav henne ligger skickligt nerpackad någonstans hemma!  
Dessutom ska vi ju då doppa jordgubbar i founduen vilket är något av det mumsigaste som finns! Ska testa två nya choklader ikväll från belgiska Newtree!!


Ledsen att bilderna blev spegelvända, men de jag ska använda ikväll till fonduen är NOIR 73% Kakao och THYM (timjan) med Omega 3 (undrar hur det smakar...)!! Det komer nog bli gott, hoppas det iallafall :D


Såhär gör jag min fondue:

En 80g chokladkaka 70% och uppåt
Några skvättar vispgrädde
*Kanel


Bryt chokladkakan ner i en gryta och "dra"
runt den tills hela chokladkakan smält ihop till en
len mörkbrun smet. Tillsätt en liten skvätt grädde
och rör runt tills allt blandats, om så behövs tillsätt 
en liten skvätt grädde till!  
*Kanel har jag bara testa att ha i en gång och då
tar jag bara en knapp tesked till en hel kaka och 
då ska inte kakan vara smaksatt med något annat än
kakao!!

Jag använder chokladkakor med minst 70% kakaohalt
eftersom att den smakar naturligare till bären/tillbehören 
och den smälter bättre än mjölkchoklad, den torkar inte
ihop och bildar små "chokladkulor" i fonduen!

Hoppas det smakar!



Kommentarer
Postat av: american pishee

Hej Felicia! Tack for your comment on min blogg! You can write in Swedish if you'd like!! Hope you visit American Pishee again soon :)

2009-03-20 @ 19:30:22
URL: http://americanpishee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0