Mummasoppa och QOTSA

Jag gick upp hyfsat tidigt imorse vilket var skönt i sig, men det blev ju en tidig frukost då också med 2 FinnCrisp och President-brie och några druvor. Kände mig jättehungrig runt ett och kom på att "Shit, de e FEM timmar sen senast jag åt något ju!!!!!". Jag funderade på om jag skulle ta en macka bara men jag kände att jag har ju faktiskt startat dagen väldigt bra med finncrisp och brie så jag kunde lika gärna köra vidare på det spåret!  
Sagt och gjort jag, som proffsen ibland säger, "slängde" ihop en broccoli- och sparrissoppa!! Den blev riktigt god faktiskt men ska göra några ändringar tills nästa gång, här kommer receptet (ändringar gjorda) :


3 port (lunchsize, ta större mängder till middag)
Jag slängde dessutom bara i ingredienserna i den mängd som jag tyckte passade, så ni får anpassa det själva!

Du behöver:

Broccoli  (frusen)
Sparris    (frusen)
Krossade linfrön
Sesamfrön
Naturella Cashews
Solros frön, rostade och saltade
Herbamare Örtsalt
Vispgrädde (jag kör på den ekologiska)
Standardmjölk
Salt peppar

Gör såhär:

Koka broccolin och sparrisen i vatten med örtsalt.
Ett tips brukar vara, för att se om de är färdigkokta, 
att man tar upp en sparris, sätter den mellan
fingrarna och om den då slokar ner på
båda sidorna så är de klara. Ta av grytan från plattan
och häll av vattnet, lämna någon cm vatten kvar i
botten, beroende på hur mycket grönsaker du har
i.
Tillsätt lika delar grädde och mjölk, linfrön, sesamfrön,
cashews och solrosfrön.
Låt koka upp en gång till innan du tar av grytan från
plattan och mixar allt med en stavmixer (vanlig
mixer går lika bra). 
Smaka av soppan och salta och peppra efter behov!!

Vill man ha något till så kan man ta en FinnCrisp med 
smör eller några rädisor att tugga på vid sidan om!

Smaklig måltid!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0